Stres – jak kontrolować swoje emocje?

Najczęstszą reakcją ludzkiego organizmu na długotrwały stres jest narastający gniew i agresja w stosunku do otoczenia. Rozładowywanie swoich negatywnych emocji na osobach z otoczenia jest jednak zupełnie nieefektyne, ponieważ stwarza kolejne konflikty i sytuacje kryzysowe, a tym samym wyzwala jeszcze większy stres. Złość piękności szkodzi – to stare ludowe porzekadło nie traci na aktualności.  Jak kontrolować emocje? Czy można poskromić swój gniew? Różne osoby w różny sposób przeżywają napięcia emocjonalne. Niektórzy tłumią złość w sobie i zyskują opinię „milczków” z wiecznie naburmuszoną, niezadowoloną miną. Inni – bardziej impulsywni – wybuchają co rusz z siłą wulkanu, wyładowując stres na rodzinie, wspólpracownikach, czy też Pani sprzedającej gazety w kiosku. Sama reakcja gniewu jest mocno napiętnowana w największych religiach świata. Dla chrześcijan gniew stanowi jeden z grzechów głównych, buddystom przeszkadza on w osiągnięciu stanu nirwany. Niezależnie od opinii oświeconych mędrców nie jest on niczym dobrym. Co robić aby z nim wygrać?

Zadzwoń do przyjaciela!

Nie należy tłumić gniewu w sobie. Na pewno są osoby, które w Twoim życiu zapewniają Ci wsparcie. Warto się do nich zwrócić z problemem. Wspólnie będzie łatwiej znaleźć rozwiązanie. Dodatkowo będą one umiały spojrzeć z dystansu, na który nie ma szans u osoby, której bezpośrednio dotyczy problem. Nie hamujmy emocji – mamy ochotę płakać – nie żałujmy łez, wtedy wyrzucimy z siebie gniew !

Wyjdź z domu!

Opuszczenie czterech ścian pozwala na łatwiejsze poradzenie sobie z gniewem. Idźmy na spacer do parku pooddychać świeżym powietrzem. Udajmy się nową komedię do kina. Skrzyknijmy kolegów i pójdźmy pograć w piłkę. Wysiłek fizyczny przynosi spokój emocjonalny.

Nie uciekaj w używki!

Pod żadnym pozorem w krytycznych momentach nie należy uciekać w alkohol i narkotyki. Ich zbawienne działanie na stres to niestety mżonka. Na dłuższą metę jest to raczej ucieczka od problemu, a nie jego rozwiązanie. Nie należy też samemu eksperymentować z lekami na poprawę humoru. Jeżeli widzimy, że nie jesteśmy w stanie poradzić sobie z narastającym stresem warto skontaktować się ze specjalistą i wspólnie znaleźć odpowiednie rozwiązanie.

Nazwij to, co się gryzie!

Aby oswoić problem należy spojrzeć na niego z boku. Jakiś czas temu młoda, chora na nowotwór dziewczyna nazwała raka „Panem Śmieciuchem”, co pozwoliło jej, mimo ciężkiej choroby zachować radość życia. Możemy też zobaczyć jak z podobnym problemem poradzili sobie internauci – na forach internetowych działają grupy wsparcia, które pozwolą nam znaleźć rozwiązanie i zastąpić gniew i flustrację konstruktywną energią.

>
You might also likeclose