Tragiczna historia rejsu Titanica

Tragiczna historia rejsu Titanica

Nowożytna historia katastrof morskich pełna jest tragicznych historii, które niejednokrotnie wykorzystywane były jako scenariusz do książek, filmów, sztuk teatralnych. Nie rzadko, ekranizacje, często będące zapisem ostatnich chwil na tonącej jednostce, mogą być jednym źródłem informacji dla szerszej publiczności. Czy jednak pamiętamy te najtragiczniejsze?

Stalowy olbrzym

Titanic miał być synonimem prawdziwego luksusu – olbrzymi linowiec, który na czasy swojej budowy miał być największym statkiem pasażerskim, jaki kiedykolwiek pływał po oceanach. Należał do towarzystwa okrętowego White Line Star, razem ze swoimi statkami-siostrami: Olympic i Gigantic. Budowa tego olbrzyma miała miejsce w latach 1909-1911, jego wnętrze miało zachwycać. Skupienie się jednak na aspektach mających świadczyć o jego luksusie znacznie wpłynęło brak dostatecznego nadzoru nad konstrukcją jak i zabezpieczeniami, mogącymi uratować życie podczas rejsu.

Kiedy Titanic wypływał w swój dziewiczy rejs maszty, gazety oraz afisze zdobiło hasło, że statek ten jest niezatapialny. Tragiczna historia tej jednostki okrutnie zadrwiła z każdego, kto tak utrzymywał.. Wieczorem, 14 kwietnia,  uderzenie o górę lodową wstrząsnęło statkiem. Być może niewielkie uszkodzenia nie doprowadziłyby do ogólnej tragedii, gdyby nie fakt, że dziób statku nitowany był ręcznie, a nie jak to robiono, maszynowo. Po otarciu z górą lodową nity odpadły, a poszycie statku zaczęło się wyginać. Kolejne godziny okazały się dramatyczną walką o życie- zbyt mała, jak się okazało, liczba szalup ratunkowych całkowicie uniemożliwiła ratunek większej ilości osób. Jak się okazało w późniejszym raporcie z katastrofy, liczba szalup ograniczona została z powodu… zasłaniania widoku.

Błędy prowadzące do zagłady

Kolejnym błędem było nadanie międzynarodowego sygnału SOS dopiero po upływie 30 minut od momentu zderzenia. Dlaczego zwlekano tak długo? Również białe race, wystrzelone w powietrze i alarmujące o katastrofie wystrzelono znacznie później. W raportach znajdzie się wzmianka, że widoczne dla innych jednostkach race wzięte zostały za… sztuczne ognie, dobrze bawiących się pasażerów linowca. Śledztwo prowadzone później potwierdziło również prawdziwość zapisów w Brytyjskiej Izbie Handlowej, a dokładniej ilości szalup. Fakt, ze niektóre z nich odpływały od statku niezapełnione nawet do połowy oddają dramat tego, co działo się w nocy na oceanie. Co również ciekawe, większość pasażerów, nawet w momencie zarządzonej ewakuacji, nie wierzyło w zaistniałą sytuację. Panika wybuchła dopiero w momencie, gdy statek znacznie się przechylił.

Statek, po przełamaniu się, osiadł na głębokości 4 tysięcy metrów. W katastrofie zginęło ponad 1500 osób, przy życiu zachowało się około 730.

You might also likeclose