Na czym polega asertywność i jak być asertywnym?

Na czym polega asertywność i jak być asertywnym?

Asertywność to inaczej sztuka przekonywania do swojego zdania. Dla niektórych to także sztuka mówienia „nie”. Być asertywnym nie znaczy jednak za wszelką cenę wyrażać swoje zdanie w dowolnej sytuacji, ale robić to z wyczuciem i zachowaniem zasad kultury. Jeśli często zdarza Ci się znajdować w sytuacji, w której brak Ci odwagi, aby przekonać kogoś do swoich racji, spróbuj zastosować się do poniższych porad. Dzięki nim nauczysz się jak być asertywnym.

1. Postaraj się jasno formułować swoje myśli – upewnij się, że rozmówca zrozumiał, co chciałeś mu powiedzieć. Dla uzyskania większej pewności przekonania kogoś do swoich racji, możesz spróbować wypowiadać swoje racje kilkukrotnie, za każdym razem ubierając je w inne słowa

2. Jeśli nie jesteś przekonany do jakiejś propozycji, sugestii, polecenia, itp., rozpocznij delikatną sugestią „A gdybyśmy jednak….”, „Wydaje mi się, że powinniśmy”. Jeśli nie zadziała użyj silniejszych sformułowań, np. „Uważam, że to rozwiązanie nie byłoby dobre…”, „Taka ewentualność nie jest zgodna z moimi przekonaniami”, „Przykro mi, ale muszę się wycofać z tego przedsięwzięcia z uwagi na…”

3.Jeśli musisz przedstawić swoje racje osobie, która w hierarhii zawodowej lub społecznej stoi wyżej od Ciebie (np. jest Twoim szefem, nauczycielem), możesz zacząć od słów „przepraszam, ale…”, „wierzę, że…”, „mimo wszystko uważam, że…”

4. Pamiętaj, by nie targały Tobą emocje. Zachowaj delikatną intonację, by nie zdradzać nerwów ani pretensjonalności

5. Często asertywność nie dotyczy rozmowy i przekonywania do swoich racji, a zareagowania w jakieś sytuacji, np. zwrócenia uwagi osobie w kolejce, która próbuje załatwić coś bez czekania (celowo lub nie) – wówczas delikatnie zwracamy uwagę danej osobie, że wydaje nam się, że byliśmy pierwsi do danego okienka / kasy, itp.

6. Pamiętajmy, że asertywność to nie jest pełne pretensji wykłócanie się z otoczeniem, tylko w miarę możliwości dyplomatyczne wyjaśnienie drugiej osobie, że mamy odmienne zdanie i nie zamierzamy go zmieniać

7. Jeśli brakuje Ci asertywności w relacjach z ludźmi, np. w załatwianiu spraw, np. urzędowych, w których niejednokrotnie trzeba zapukać do pokoju pełnego ludzi, by się czegoś dowiedzieć, pamiętaj, że wszystko jest dla ludzi i masz prawo załatwiać swoje sprawy

8. Kto pyta nie błądzi . Pytając nic nie tracisz, rób to zawsze z dumą i uniesioną głową, nie bój się patrzeć ludziom w oczy i w miarę możliwości blisko do nich podejść. Taka postawa od razu stawia Cię w sytuacji człowieka, który, wie czego chce.

9. Jeśli jesteś w trakcie negocjacji, język Twojego ciała (tzw. body language) ma zasadnicze znaczenie. Przechyl głowę lekko w bok, potakuj delikatnie, bądź odpowiednio poważny lub nieco uśmiechnięty, w każdym razie – pogodny. Nie zakładaj rąk na klatce piersiowej (wówczas sprawiasz wrażenie człowieka zamkniętego), nie patrz spod byka, zwolnij ręce, ewentualnie trzymaj w jednej długopis nie bawiąc się nim nadmiernie, wyprostuj się, rozluźnij się, nie zapomnij o kulturze osobistej – świat jest Twój.

You might also likeclose