Najczęstsze błędy popełniane przy tworzeniu strony internetowej

Najczęstsze błędy popełniane przy tworzeniu strony internetowej

Tworzenie stron internetowych jest jedną z poważniejszych działek, jaką zajmują się znaczące na rynku firmy informatyczne. W dobie tak prężnie i dynamicznie rozwijającego się Internetu, który ciągle potrafi zaskoczyć swą ekspansywnością jest to zrozumiałe. Dziś po prostu trudno sobie wyobrazić firmę, organizację lub jakąkolwiek znaczącą instytucję, która nie posiadałaby własnej witryny internetowej.

Jako że strony kreują ludzie, toteż nawet gdy zajmują się tym najwytrawniejsi specjaliści z doświadczeniem, to i tak mogą się zdarzyć błędy. Czasem są to tylko małe „chochliki”, czasem gafy na całej linii. I choć najważniejsze jest, by zaraz po zauważeniu, dokonać poprawki, warto mieć na uwadze fakt iż każdy błąd (szczególnie w przypadku tych dużych) może wywierać istotny wpływ na to, jak jest dana witryna www, a zatem i jej właściciel postrzegany przez nader dziś wymagających internautów.

Spośród najczęstszych błędów jakie wkradają się specjalistom, których domeną jest tworzenie stron internetowych można wymienić między innymi następujące:

zbyt długie formularze rejestracyjne lub kontaktowe. W przypadku tych pierwszych mam tu na myśli formularze wypełniane np. przez klientów sklepów internetowych. Z zasady formularze takie powinny pytać o imię i nazwisko zamawiającego, adres, telefon i mail kontaktowy. Nieraz też dołącza się okno służące klientowi do ewentualnego wpisywania uwag, co zresztą jest bardzo doceniane. Sporym błędem będzie jednak pytanie rejestrującego się o zainteresowania, hobby, wykształcenie, czy inne tego rodzaju sprawy. Z punktu widzenia właściciela witryny informacje te są oczywiście bardzo cenne, ponieważ pozwalają lepiej dopasować ofertę do preferencji odwiedzających stronę osób. Trzeba jednak wiedzieć, że na pozyskiwanie takich informacji tworzone są odpowiednie narzędzie. Formularz kontaktowy lub rejestracyjny ma pozostać krótkim, rzetelnym i bardzo adekwatnym do okoliczności;

zamieszczanie informacji o firmie do której należy witryna na stronie głównej. Co ciekawe, najczęściej błąd ten pojawia się nie na skutek niewiedzy czy też niekompetencji firm oferujących tworzenie stron internetowych, ale przez upór ich klientów. Często się zdarza, że osoby zlecające wykonanie strony naciskają by właśnie na stronie głównej znalazły się informacje o firmie, w sposób opisowy o ofercie, o osiągnięciach a także o zatrudnionych w tej firmie ludziach. Rzeczywiście ujawnienie tego rodzaju informacji jest bardzo pożądane, ale z pewnością nie na pierwszej stronie. Praktycznie każdego internautę w pierwszej kolejności i przede wszystkim interesuje oferta i to jak jego zdaniem wypada na tle konkurencyjnej pod takimi względami jak cena, czy wygląd produktów. Zdecydowanie później, niemal tuż przed podjęciem decyzji, internauci sprawdzają informacje o samym oferującym. Zamiast zarzucać ludzi już na głównej stronie pochlebstwami na swój temat, lepiej będzie zadbać o profesjonalną szatę graficzną witryny oraz stosowne oprogramowanie – to też jest komunikacja;

trzecim ważnym błędem jest takie opisywanie produktów oraz prezentacja oferty, jakby się pisało tekst ciągły. Zasady w oparciu o które przebiega dzisiejsze tworzenie stron internetowych wyraźnie określają (szczególnie to co określa się jako architekturę informacji) to jak powinien wyglądać tekst na stronie. Dlatego po prostu odsyłam do zapoznania się z tą problematyką. Tu chcę tylko podkreślić, że tekst na stronie czyta się zupełnie inaczej, niż tekst w papierowym lub internetowym czasopiśmie, czy książce. Po stronie oczy „skaczą” szukając tego co najistotniejsze. Zamieszczanie testów pisanych tzw. ciurkiem, nawet jeśli są one pisane najlepiej na świecie, sprawiają, że najistotniejsze z punktu wiedzenia internauty informacje są dla niego dziwnie zakamuflowane w tym gąszczu liter i niedostępne percepcji. Informacje na stronie internetowej powinny być posegregowane zgodnie z hierarchią ważności oraz odpowiednio powiększone, wytłuszczone i wyeksponowane.

Tworzenie stron w oparciu o zasady poprawności i zgodności z panującymi na ryku trendami jest z pewnością zadaniem trudnym. Chyba można o nim powiedzieć, że nigdy się go raz na zawsze nie opanuje perfekcyjnie. Kreacja stron zmienia się wraz z internautami oraz ich wymaganiami. To co jeszcze kilka lat temu zupełnie nie przeszkadzało w tym, by strona mimo obecności choćby tych trzech opisanych przeze mnie błędów była oceniana jako super profesjonalna, dziś razi i zniechęca. Któż wie, co będzie za kilka lat… Może dlatego najrozsądniej będzie traktować tworzenie stron internetowych jako proces, w którym jak najefektywniej można się uczyć na błędach… najlepiej na cudzych.

You might also likeclose